Ladingzekeren

De lading goed stuwen en het op de juiste manier vastzetten is een essentieel onderdeel voor een goed en veilig transport. De praktijk laat ons zien dat het daar nogal eens aan schort. Vrijwel dagelijks zijn er berichten op de radio en in kranten over lange files of ongevallen die direct het gevolg zijn van afgevallen lading. Vaak gaat het om relatief kleine voorwerpen op de weg als een bezem, een schop, stophout, schrootafval of om een paar losse bieten, aardappelen, stro of een hoeveelheid zand. Vaak zaken die nonchalant op een vrachtauto of combinatie zijn vervoerd en er bij het rijden over een hobbel, tijdens een forse remming of bij het doorrijden van bochten vanaf gevallen zijn.

Schrijf je in!

De genoemde voorbeelden zijn slechts het topje van de ijsberg. Net zo gemakkelijk als dat een bezem of een schop achter de tank wordt geklemd, wordt ook met andere zware lading omgegaan. Zware papierrollen die los in een trailer staan, betonplaten die met slechts twee spanbanden gezekerd zijn of soms gewoon los op de laadvloer liggen of op elkaar gestapelde rioolpijpen tussen het voor- en achterschot die naar de zijkanten niet gezekerd zijn of beladen containers. Voorbeelden genoeg. Vaak gaat het net goed en blijft de lading tijdens de rit op zijn plaats. Op momenten dat de vrachtauto een scherpe bocht ingaat of plotseling moet remmen, is er geen houden aan en gaat slecht gezekerde lading schuiven. In het gunstigste geval beperkt de schade zich tot de lading, de vrachtauto en het wegmeubilair. In het ongunstigste geval zijn er in de vrachtauto en op de weg zwaar gewonden of doden te betreuren.

De reden voor het niet goed zekeren van de lading zijn meestal hetzelfde: geen tijd, geen geld, gemakzucht en onwetendheid. Vooral over zware lading ontbreekt het nog al eens aan de nodige kennis. Veel chauffeurs denken nog steeds dat zware lading als gevolg van het eigen gewicht wel op zijn plaats blijft en dus niet aanvullend gezekerd hoeft te worden. Een hardnekkig misverstand, dat maar moeilijk uit de wereld is te krijgen. Zeker bij diegene die zich er op beroepen al sinds jaar en dag rond te rijden zonder dat er ooit iets gebeurd. Dat ze in feite al die jaren geluk hebben gehad kost veel overtuigingskracht.

VCM Totaal heeft voor de chauffeur en ladend personeel een cursus ladingzekering. In deze cursus worden elementaire aspecten van ladingzekering behandeld. De onderwerpen die aan de orde komen zijn:

  • Krachten tijdens het rijden op de weg;
  • Enkele natuurkundige principes;
  • Voertuigopbouw;
  • Sjor- en hulpmiddelen;
  • Verschillende methoden voor het vastzetten;
  • Eenvoudige berekeningen;
  • Voorbeelden uit de praktijk;
  • De misverstanden;
  • Tien belangrijke basisregels.

Cursusduur

Dagopleiding

Opleidingslocatie

Onze locatie te Middelharnis en in overleg op verschillende locaties mogelijk

Schrijf je in!

Prijs

Offerte afhankelijk van locatie en aantal deelnemers

zoutmediaLadingzekeren